3 steg til den perfekte morgenrutinen

jording morgenrutine Jul 26, 2021

Lag din morgenrutine

 

For mange får ordet «rutine» dem til å melde seg helt ut. De føler at satte rutiner vil ta dem friheten, og være noe negativt.  Sannheten er overaskende nok det motsatte. Når vi lager oppbyggende og gode rutiner for oss selv, opplever vi både mer frihet, mer produktivitet og mer tilstedeværelse i livet vårt.

En morgenrutine kan se veldig forskjellig ut for ulike mennesker, og når vi lager vår er det lurt å tenke på hva som får oss til å føle oss bra. For noen kan en kort treningsøkt før de mediterer være den perfekte starten, for andre er noe så enkelt som å re opp sengen et godt sted å starte.

Din morgenrutine skal ikke føles overveldende, men være noe som setter intensjon for dagen, og bringer deg til nuet. Det sies at en god morgenrutine øker lykkefølelsen, gjør deg mer produktiv og jorder deg for resten av dagen. Den lar deg rett og slett stå opp med «rett ben». Du vil se at intensjonen du setter med din rutine, vil smitte over i resten av dagen din.

1. Takknemmelighet

Forskning har bekreftet at det å kjenne på takknemmelighet er gull for helsen vår. Det kan forbedre forholdene vi har til andre, gi oss bedre fysisk og psykisk helse, mer energi og glede. Enhver morgenrutine bør derfor inkludere noen minutter hvor vi tenker på ting i livene våre som vi er takknemlige for.

Ha gjerne som mål og finne tre ting du er takknemlig for hver morgen. Etterpå kan det være fint å gjøre aktiviteter som meditasjon, yoga eller breathwork. Disse kan gjøre at du kommer bedre i kontakt med deg selv, og jorde deg selv for dagen.

3. Beveg kroppen

Å bevege kroppen trenger ikke å bety at vi gjør en fysisk krevende treningsøkt, eller drar på løpetur. Bare det å starte dagen med noen enkle stretch-øvelser kan gjøre underverker. Vi kan lage sirkler med hoftene, hendene og anklene og kjenne etter hvilke bevegelser kroppen ber om.

Om du har tid og lyst kan det å sette på musikk du elsker, og bevege deg til denne, være den perfekte starten. Lytt på kroppen og den forteller oss hva den vil ha! Vær fleksibel og varier intensiteten etter hvor du er i syklusen din.


3. Fokuser på intensjonene dine

Hva ønsker du å forbedre i ditt liv? Ved å være klar på hva intensjonene dine er, minner du deg selv om hvor du er på vei. Når vi tenker på mål som gir godfølelsen i noen minutter hver dag, vil vi kjenne både på entusiasme, og huske på hvilken retning vi ønsker å gå i livet vårt. 

Etterpå kan du skrive en liste over ting som må gjøres for dagen. Dette vil gi bedre oversikt og frigjøre mental kapasitet, som vi heller kan bruke på andre ting. Når vi skriver ting ned, føles de alltid mer overkommelig og oversiktlig.


Gjør det enkelt

Nå har du fått noen ideer til hva en morgenrutine kan inkludere. Husk på å ikke gjør det for komplisert. Hvis du er ny til det å ha en morgenrutine kan det være bra å starte med to, max tre ting du gjør hver morgen. Du kan legge til flere ting etter hvert, men start enkelt, med noen som føles skikkelig bra!

Husk på at det ikke er sånn at EN morgenrutine passer for alle. Vær oppmerksom på hva som er viktig for deg, og start dagen med dette. Uansett om din morgenrutine varer i 5 minutter eller i 30, så vær fornøyd med hver god vane du klarer å implementere i livet ditt.

 

 

Vil du få inn flere gode rutiner i livet ditt? Les mer om vårt flaggskip-kurs: Hemmeligheten bak et syklisk liv, og lær hvordan du kan leve i takt med din egen syklus, elementene, månen og naturen.

Close

Inspirasjon fra Urban Essentials!

Fyll inn navn og e-post for å få tilsendt jordende meditasjon, samt få jevnlig inspirasjon rundt det sykliske livet, med månens og vår egen syklus, astrologi, det feminine skiftet og mye mer juicy innhold gjennom vårt nyhetsbrev.