Sommer- tiden for spontanitet og lek

Endelig er det offisielt sommer, favorittsesongen for mange av oss i nordlige strøk. Varmen fra solen har satt seg skikkelig, snøen er helt borte fra bakken, dagene er på sitt lyseste og lengste og verden vibrerer rundt oss.

Tiden for lek og spontanitet

Sommeren er tiden for spontanitet og lek. Vi trenger ikke nødvendigvis planlegge dagene på samme måte som på vinteren, men kan la de utfolde seg som de ønsker. Et spontant bad etter jobb, en kald øl på bryggekanten, ferske reker fra fiskebåten, sommerfester og konserter. Det står ikke på tilbudene på sommerhalvåret. Vi elsker at ikke alt må planlegges og at vi kan ta ting som det kommer. Med litt ekstra glød i huden fra sommersolen føler vi oss generelt freshere, og kan ta ting på strak arm uten turen hjemom foran sminkespeilet først.

Med energien på topp er dette tiden for å slippe ut vår lekne side. Med all energien og gløden vi kjenner på ligger ting til rette for å få i gang alle ider og visjoner vi har latt modne over vinteren. Nå er tiden for handling og yang energi. I likhet med under vår indre sommer (eggløsning) sies også naturens sommer å være tiden hvor vi er i vår mest forføriske og tiltrekkende energi. Bli bedre kjent med arketypen for vår indre sommer her. Med fulle D-vitaminlagere og saltvannshår er det kanskje ikke så rart at vi føler oss forførende og selvsikre.

Unngå overoppheting 

Med varmere klima er det også lettere å bli overopphetet på innsiden, spesielt siden vi har en tendens til å holde et høyt tempo. Leveren er organet i kroppen som fortest blir påvirket av mye stress, lite søvn, alkohol, kaffe og sterk mat, ting som typisk hører sommeren til.

Sett fra et Ayurvedisk perspektiv (gammel indisk, helhetlig medisin) er sommeren Pitta sesong, altså en sesong dominert av elementene ild og vann. Bli bedre kjent med elementenes påvirkning her. Pitta har sin bolig i leveren og derfor er dette organet ekstra sårbart under Pitta sesong. Så til tross for at vi ofte nedprioritere søvn og hvile under sommerhalvåret, har kroppen fortsatt behov for det. Det er under nattetimene at kroppen får mulighet til å hente seg inn, avgifte og bearbeide dagen som har vært. Vi ønsker derfor å minne både oss selv og dere om at søvn fortsatt er viktig. Legg inn tid for roligere perioder, gode rutiner og selvpleie i kalenderen, og husk at det er minst like viktig som å sette av tid til jobb, venner og sosialt.

Avkjølende mat og aktiviteter

Andre ting som kan støtte kroppen og motvirke overoppheting mat med avkjølende effekt. Agurk, vannmelon, aloe vera, lime, og alt av kokos er gode, avkjølende alternativer på sommerhalvåret. Tilfør også gjerne bitre, grønne bladgrønnsaker som grønnkål, løvetann, basilikum og ruccula for å hjelpe leverens naturlige avgiftningsprosess.

Legg tøffe treningsøkter til morgen, eller kveld, og unngå veldig utfordrende aktiviteter under de varmeste timene midt på dagen. Engasjer deg i vannaktiviteter, måneskinnsturer, og beroligende yogaøkter for å bistå med avkjøling av kroppen. Viktigst av alt, kos deg med disse aktivitetene, nyt svømmeturer, badeparker og båtturer, utforsk nye oppskrifter og avkjøl deg med forfriskende limonader. Sommeren er en tid for glede, og med litt ekstra fokus på avkjølende elementer vil vi kunne gå gjennom den uten å trigge lever og ild for mye.

Syns du det er spennende å lære om sesonger, elementer og påvirkningen det har på kroppen vår? Da vil vi anbefale deg å sjekke ut Passasjen, her går vi nemlig mye dypere inn i materien og bruker sammen et helt år på å utforske. Les mer her

Close

Syklus skjema for å logge syklusen din!

Fyll inn navn og e-post, så kommer skjemaet på mail.

Du blir også en del av vår magiske e-post liste og vil få tilsendt inspirasjon, informasjon og visdom rundt spennende temaer gjennom vårt nyhetsbrev. 

Vi snakker syklus, feminine energier, journal prompts for å jobbe innover, nyheter, eksklusive tilbud og rabatter.

Vi sees i innboksen 💌