Kan stress være roten til dine utfordringer?

En av de største folkefiendene vi har i vårt moderne samfunn er stress. På mange måter kan man si at stress er roten til det meste av utfordringer. Det første vi tenker på når vi hører ordet stress er gjerne at man har begrenset med tid, og at ikke vet hvordan vi skal rekke alle oppgavene våre. Tidspress er en stor pådriver til stress, men det er også mange andre faktorer som trigger kortisol og stress responsen i kroppen.

Trening, sosialt liv, indre dialog, penger, søvnproblemer, reising, barn osv. har stor påvirkning når det kommer til stress, både fysisk, emosjonelt og mentalt. Stress er ikke kun linket til negative faktorer, det kan også øke gjennom ting vi liker. Stress i en viss mengde kan være positivt, men det er når vi begynner å oppleve langvarig, eller kronisk stress at effekten på kroppen kan være direkte helseskadelig. Også på vårt hormonelle system og syklus.

Symptomer

Selv om vi kanskje ikke er klar over det, er stress rotårsaken til mange helserelaterte plager. Insomnia, hodepine, depresjon, utmattelse, muskelsmerter, og fordøyelsesproblemer er alle eksempler på symptomer som ofte kan linkes til stress. Utfordringen er at vi har normalisert mange av disse tingene i samfunnet i dag. Vi reagerer ikke på en søvnløs natt, eller urolig mage, for det er "normalt".

Hverdagen vår er full av momenter som øker stress, enten vi ønsker det eller ikke. "Fight or flight" responsen, som er kroppens måte å beskytte oss mot farer, blir utløst mange ganger i løpet av et døgn. Kroppen vet nemlig ikke forskjell på når et vilt dyr er i nærheten, eller en melding tikker inn på telefonen. Begge deler kan utløse samme respons av adrenalin og kortisol. At kroppen har denne innebygde responsmekanismen er fantastisk, men når den kanskje utløses 100 ganger på en dag får det konsekvenser. Det er her de søvnløse nettene, hodepinen, muskelsmertene og fordøyelsesproblemene kan dukke opp.

Dersom vi ikke innser at stress er den underliggende årsaken til disse problemene vil vi kanskje prøve å døyve med smertestillende, eller andre behandlinger og medikamenter. Dette kan gi midlertidig lindring, men det lindrer ikke langvarig. For hva skjer når vi døyver symptomer? Jo, det blir enklere å pushe på litt ekstra og bevege oss forbi det vi egentlig har kapasitet til. Stressnivået, og hormonene linket til stress, øker ytterligere og vi går inn i en negativ syklus.

Høyt press i samfunnet

I et samfunn som beveger seg med så høyt tempo som det vi har i dag, har kronisk stress nærmest blitt en regel snarere enn et unntak. Mange forventinger ligger på våre skuldre, både fra oss selv og andre. Vi forsøker å passe inn i en maskuline boks hvor det å være travel nærmest er entydig med suksess. Les mer om maskuline og feminine energier her.

Det er ikke nok å være et godt menneske, vi skal helst prestere hundre prosent i alt vi gjør. På jobb, trening, i vårt sosiale liv, hjemme med familien osv. Når stress har blitt en integrert del av hverdagen vår, gjenkjenner vi ikke alltid hvor mye vi selv utsetter oss for det. Som sagt, stress kan utløses også av positive faktorer, spesielt dersom vi er i gjøremodus når vi egentlig trenger hvile. Som f.eks. å takke ja til en fest fredagskveld når jobbuken har vært såpass hektisk at du er utslitt. Eller å tvinge seg til en ekstra treningsøkt når du menstruerer og kroppen egentlig behøver ro. 

Diffuse symptomer

Det er nok ikke så rart at vi i dag står ovenfor mange diffuse symptomer og diagnoser som legene ikke nødvendigvis vet hvordan de skal håndtere. Vi har paraplybetegnelser på symptomer som vestlig medisin ikke har klart å forstå omfanget av, slik som IBS og kronisk utmattelse. Og for ikke å snakke om alle hormonrelaterte diagnoser som PCOS, endometriose, uteblivende mens, amenorrhea osv. Alle systemene og funksjonene i kroppen påvirkes av stress, og jo mer langvarig stresset blir, jo dypere i kroppen manifesteres ubalansene. 

Nå tenker du kanskje at du gjør mye feil. Men når et helt samfunn lider under det samme, da er det ikke nødvendigvis enkeltindividets feil, men samfunnet som helhet. Vi er alle påvirket av stress i større eller mindre grad, det er nesten umulig å unngå stress i dagens samfunn. Derimot er det fint å skape bevissthet rundt det, slik at vi kan reflektere når ulike symptomer melder seg, og om det kan skyldes stress. Ikke alt kan endres, da vi har plikter og oppgaver som forventes av oss. Likevel kan vi med stor sannsynlighet gjøre små justeringer som vil kunne lette noe av presset. F.eks. si nei til ting når kroppen sier fra at den er sliten, eller droppe trening de dagene hvor vi blør. 

Stressmestring

Det finnes også mange gode rutiner og verktøy vi kan ta i bruk for å redusere stress i hverdagen. Her kan mindfulness være viktig redskap. Å sjekke inn med seg selv som morgenen, før man tar opp telefonene og går løs på dagens oppgaver. Dette kan skape et godt grunnlag for resten av dagen.

Meditasjon, bønn, eller ganske enkelt plassere en hånd på hjerter og en på magen, ta et dypt pust og kjenne etter hvordan du har det, kan være fine øvelser å gjøre. Eller sette av tid til måltidene dine, hvor du unngår å spise på farten, eller mens du jobber. Evt. sett deg ned, ta et dypt pust og tygg maten ordentlig, uten forstyrrelser. Dette vil også sørge for at du tar opp mye mer næring fra maten, samt at fordøyelsessystemet ditt ikke blir overveldet.

Skap rom for pauser, kanskje små fem minutters i løpet av dagen hvor du reiser deg fra kontorstolen og strekker litt på kroppen. Engasjere deg i fysisk aktivitet du liker å gjøre, få frisk luft og sollys, og ikke minst nok søvn. Viktigheten av søvn kan du lese mer om her. Selv om du sliter med insomnia kan du likevel hvile kroppen. Sett på en yoga nidra og prøv å fokuser utelukkende på å spenne av kroppen og puste.

Å leve mer syklisk er også noe som vil ha enorm lindring på stress. Ved å følge kroppens naturlige syklus vil vi lettere kunne forstå når det er på tide å "gjøre", og når det er på tide å trekke seg tilbake. Dette er noe vi går detaljert gjennom i Passasjen, hvor fokuset er nettopp å leve med syklusene, månen og elementene. Er du nysgjerrig på Passasjen kan du lese mer her

Close

Syklus skjema for å logge syklusen din!

Fyll inn navn og e-post, så kommer skjemaet på mail.

Du blir også en del av vår magiske e-post liste og vil få tilsendt inspirasjon, informasjon og visdom rundt spennende temaer gjennom vårt nyhetsbrev. 

Vi snakker syklus, feminine energier, journal prompts for å jobbe innover, nyheter, eksklusive tilbud og rabatter.

Vi sees i innboksen 💌