Tre meditasjonstyper du vil elske

livsstil Sep 06, 2021

Det finnes mange måter å meditere på. For noen er det å sitte stille og fokusere på pusten den foretrukne måten, mens for andre gir det å gå i naturen med tilstedeværelse den ultimate meditasjonsopplevelsen. Det finnes teknikker for de med lang erfaring, og for de som aldri har meditert før.

Den gode nyheten er at meditasjon er for alle! Det gjelder bare å finne den meditasjonen som fungerer best for deg. Dessverre gir mange opp etter første gang, spesielt om de blir introdusert for en teknikk som ikke passer deres sinn og livsstil. Å be en person som aldri har meditert før om å sitte dønn stille i 30-60 min, er sjeldent suksessfullt.

Her har vi samlet tre ulike teknikker, og vi er sikre på at du vil elske en eller flere av disse. De er alle enkle og gir deg mange av de fordelene forskning har vist at meditasjon kan gi. Som for eksempel mindre stress, bedre søvn, lavere blodtrykk, økning av lykkestoffet dopamin og større følelse av indre ro.


Yoga Nidra

Du har kanskje prøvd yoga? Om du er glad i stillingen shavasana (liggende flatt på gulvet) vil du elske denne meditasjonsformen. I en Yoga Nidra-klasse ligger du nemlig i denne stillingen gjennom hele klassen. Gjennom klassen vil du oppleve en tilstand som ligger midt mellom søvn og våken tilstand, og oppleve dyp avslapning i både kropp og sinn.

Denne type yoga stammer fra tantriske ritualer, og gjennomføres som oftest liggende. Du kan også gå gjennom klassen sittende på gulvet eller på en stol om du foretrekker det. Appen Sanctuary har fine guidete klasser, som du kan nyte hjemme i din egen stue. Bruk Yoga Nidra når du trenger en liten restart, hvis du er sliten, overveldet eller trøtt.


Mindfulness


Det å praktisere mindfulness er en måte å meditere i ditt daglige liv. Det handler om å være mer til stede i det du gjør, bruke sansene dine og være i øyeblikket. Alt for ofte kretser tankene våre om fortid eller fremtid, og vi glemmer helt å være til stede her og nå. Gjennom mindfulness minner vi oss selv om at det er nå livet skjer.

På norsk kaller vi ofte dette oppmerksomt nærvær, og det kan praktiseres uansett hvor du er. Prøv å vær enda mer til stede neste gang du har en samtale med noen, spiser et deilig måltid eller kjenner regndråper mot huden din. Headspace er en populær Mindfulness app.

 
Mantra


Mantraer er kraftfulle ord eller lyder du gjentar over tid. Du kan gjøre dette inni deg eller høyt. Mange liker å bruke et mantra mens de mediterer, og bruker dette for å hindre sinnet i å «løpe løps». Et mantra kan også synges, og dette er en meditasjons-metode som er elsket av mange.

På Spotify og YouTube finnes det flere lister med kraftfulle mantraer. Disse kan du lytte til i stillhet eller synge med til. Det å bruke sang er faktisk en yoga-retning som kalles Bhakti-yoga. Denne retningen kalles også hjertets yoga. Prøv det selv, og kjenn om det åpner opp ditt hjerte også!

 

Dersom du ønsker mer ro og stillhet i hverdagen, kan du sjekke ut vårt Søsterskap. Der har vi meditasjoner i de fire elementene, samt felles ny- og fullmåneseremonier hver måned. Vi jobber syklisk og i de feminine energiene, for å finne mer stillhet og indre ro i hverdagen. 

Close

Inspirasjon fra Urban Essentials!

Fyll inn navn og e-post for å få tilsendt jordende meditasjon, samt få jevnlig inspirasjon rundt det sykliske livet, med månens og vår egen syklus, astrologi, det feminine skiftet og mye mer juicy innhold gjennom vårt nyhetsbrev.